Officiell lansering av boken Lycklig lönsamhet!

I onsdags hade vi ett evenemang för att lansera Lycklig lönsamhet och fira att vi skrivit boken!  Vi inledde med en intressant eftermiddag då vi höll ett seminarium kring vad boken handlar om. Med oss hade vi ledare från fyra av företagen vi skrivit om i boken Centigo, Wise Group, Max och Tele2. Panelen delade med sig av berättelser och erfarenheter kring värderings- och kulturarbete på sina företag. Det var mycket uppskattat av publiken att få lyssna på samtalet på scen.

Seminariet avrundades med att Thérese Engström från vår välgörenhetspartner för kvällen, The Non-Violence Project, berättade om hur de jobbar med icke-vålds- och fredsfrågor med ungdomar. Inspirerande! Läs gärna mer här.

Vi berättar om hur idén till boken föddes.

Vi berättar om hur idén till boken föddes.

Vi berättar om de åtta framgångskriterierna för att bygga en stark företagskultur.

Vi berättar om de åtta framgångskriterierna för att bygga en stark företagskultur.

Mikael Balkö från Centigo, Roland Gustavsson från Wise Group, Pär Larshans från Max och Nathalie Dahmm från Tele2.

Mikael Balkö från Centigo, Roland Gustavsson från Wise Group, Pär Larshans från Max och Nathalie Dahmm från Tele2.

Panelen berättar om hur deras bolag arbetar inom de olika områden vi belyser med de åtta framgångskriterierna.

Panelen berättar om hur deras bolag arbetar inom de olika områden vi belyser med de åtta framgångskriterierna.

Efter seminariet fortsatte vi firandet på vårt kontor som omvandlats till en härlig mingelplats fullt av folk som samtalade och njöt av snittar, drinkar, gott kaffe serverat av trevlige Christian från Nespresso och skön musik av kvällens DJ Johan Timander.

Röda mattan utrullad utanför kontoret redo för gästerna att mingla under kvällen.

Röda mattan utrullad utanför kontoret redo för gästerna att mingla under kvällen.

Vi vill rikta ett stort tack till vår panel för att de så generöst delat med sig av sina erfarenheter och tack till alla gäster som kom och firade med oss! 

 Foto: Daniel Persson Rosenqvist

Näringsministern vill se ett värderingsskifte

Helena Timander, Näringsminister Annie Lööf & Marie Alani. Foto: Sandra Wiaderny

Helena Timander, Näringsminister Annie Lööf & Marie Alani. Foto: Sandra Wiaderny

I morse träffade vi Näringsminister Annie Lööf och berättade om vår bok. Vi berättade för henne att en av drivkrafterna till att skriva boken är att vi vill öka samtalet om värderingar i näringslivet och vilken roll företag ska spela i samhället. Det var glädjande att få höra om hennes arbete och önskan att bidra till ett värderingsskifte i näringslivet för att främja entreprenörskap och företagande.


  

photo AL.JPG

Vi vill starta ett samtal

En av anledningarna till att skriva boken Lycklig lönsamhet är att vi vill starta ett samtal om värderingsfrågor i näringslivet. Det finns visserligen redan en debatt idag, men den handlar mer om etik och moral och om hur man INTE ska bete sig. Vi kan dagligen läsa om giriga direktörer, människor som fuskar med kvitton och om illa behandlade patienter.

Vi vill starta ett samtal om goda beteenden istället och om hur vi vill bete oss mot varandra. Lyfta fram goda exempel och ambassadörer som inspirerar, istället för skräckexempel som skrämmer. Dessutom finns det ett stort behov av att börja diskutera värderingar på svenska arbetsplatser, och vad åtskilda värderingar får för praktiska konsekvenser.

I boken presenterar vi även resultaten ur Sverigestudien (läs mer här), som ger svar svart på vitt att det finns en oroväckande skillnad mellan önskade samhälls- och företagsvärderingar och verkliga individuella värderingar.

Som ett steg mot att öka samtalet om värderingar i näringslivet och vilken roll företag ska spela i samhället lämnade vi igår över vår bok till Statsrådsberedningen och Statsminister Fredrik Reinfeldt.  Vi hoppas att fler makthavare från olika delar av samhället, politiken och näringslivet ska vilja vara delaktiga i detta samtal för att bygga ett mer hållbart samhälle och en bättre framtid.

Utanför Rosenbad. 

Utanför Rosenbad. 

dedicering copy.jpg

Tack för i år Almedalen!

Vi spenderade förra veckan i Almedalen. Det var en intensiv och mycket intressant vecka med många spännande möten och seminarier. Vi startade veckan med ett eget fullsatt seminarium som ni kan läsa om här. Sedan besökte vi själva många seminarier under veckan och insöp den unika atmosfär som finns i Visby under Almedalsveckan med blandningen av politik och näringsliv.

Vi vill tacka vår fantastiska panel (Pär Larshans, Johan Waller, Fredrik Palmgren, Lisa Emelia Svensson & Emma Rung) för deras engagemang och tankar som skapade ett mycket bra samtal under vårt seminarium. Tack även till SVN som hjälpte oss med det praktiska. 

Tack till alla er som kom till seminariet och ni som hört av er efteråt. Många spännande samtal som vi ser fram emot att fortsätta under hösten. Vi planerar redan för Almedalen 2014 och hoppas se er där!

Johan Waller, Pär Larshans, Lisa Emelia Svensson, Emma Rung, Fredrik Palmgren, Helena Timander & Marie Alani.

Johan Waller, Pär Larshans, Lisa Emelia Svensson, Emma Rung, Fredrik Palmgren, Helena Timander & Marie Alani.

Fullsatt seminarium i Almedalen med Johan Waller, Pär Larshans, Lisa Emelia Svensson, Emma Rung, Fredrik Palmgren, Helena Timander och Marie Alani i panelen.

Fullsatt seminarium i Almedalen med Johan Waller, Pär Larshans, Lisa Emelia Svensson, Emma Rung, Fredrik Palmgren, Helena Timander och Marie Alani i panelen.

Välkommen i Almedalen!

Varmt välkommen på frukostseminariet

"Hur kan värderingsdrivna företag bidra till ett mer hållbart samhälle?"

i Almedalen på tisdagen den 2 juli kl 8.30 i Drottens Ruin.

En diskussion om hur värderingsdrivet företagande är kopplat till starka företagskulturer. Panelen diskuterar på vilket sätt hållbarhet i ett större perspektiv kan vara en framgångsfaktor när man bygger företagskultur och hur företag kan bidra till ett mer hållbart samhälle.

Marie Alani och Helena Timander, författare av boken Lycklig lönsamhet, har gjort en djupdykning i ämnet kultur- och värderingsfrågor. De har även intervjuat många ledare och företag om deras kulturbyggande vanor och om betydelsen av att vara ett företag som styrs av värderingar.

När ämnet hållbarhet dyker upp tänker de flesta på miljöfrågor eller en CSR-policy. Men det är inte enbart miljön det handlar om. Vi ställer nämligen andra frågor:
Hur skapar man hållbara samhällen där man verkar? Hur skapar man hållbara medarbetare? Hur bygger man in hållbarhetstänket i företagets DNA och gör det till en del av affären? I de bästa fall speglas svaret på dessa frågor i företagets värderingar och kultur.

Det finns många sätt att se på hållbarhetsämnet men det som är gemensamt för de företag som lyckas är nog att de ser på hållbarhetsfrågorna som en möjlighet att utveckla företaget på ett långsiktigt sätt istället för att det är en krävande och begränsande policy.

Medverkande:

Pär Larshans, hållbarhetschef på Max Hamburgerrestauranger. Johan Waller & Fredrik Palmgren, grundare av Centigo. Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på Miljödepartementet och tidigare Sveriges CSR-ambassadör på UD. Emma Rung, hållbarhetskonsult. Karin Adelsköld, programledare & entreprenör. Marie Alani & Helena Timander, författare av boken ”Lycklig lönsamhet” och grundare av Vision Takeoff.

Vill ni träffa oss över en kaffe under Almedalsveckan för att t.ex. diskutera värderingar och starka företagskulturer eller prata med oss om vår nysläppta bok, skicka ett sms eller ring till oss på 070-578 5658 (Marie Alani) alt. 070-761 4275 (Helena Timander). Följ oss gärna även på Twitter (@visiontakeoff).